Ideeën uit de interactieve test.
Ideeën uit de interactieve test.
In de 3D test kon je aan de hand van 5 stellingen uitzoeken hoe we ruimte in het fictieve dorp West-Vlamergem kunnen winnen. Je zag meteen de gevolgen van de keuzes die je maakte. Je kon ook ideeën geven over hoe we ruimte kunnen delen.
Deze ideeën werden reeds ingediend
Ideeën uit de interactieve test.

Verlaten gebouwen afbreken of hergebruiken
De gebouwen van grote landbouwbedrijven die stoppen grotendeels verplicht afbreken (max. 1.000 m³ net als de woning kan behouden worden).
Gemeentes verplicht laten fusioneren zodat een aantal functies kan gecentraliseerd worden en gebouwen vrijkomen.
In de opleiding van de architecten meer (goede) ruimtelijke ordening onderwijzen.
Ideeën uit de interactieve test.

Meer focus op water en voorzieningen voor ouderen
Aandacht voor de problematiek van water ... aandacht voor voorzieningen voor ouderen (betaalbare huisvesting om langer zelfstandig te wonen)
Ideeën uit de interactieve test.

Moestuin
Er zou een moestuin moeten zijn met groenten en fruit om lokaal te verkopen aan de mensen van de buurt.
Ideeën uit de interactieve test.

Meer groen in de stad
Meer groenzones (wandelzones) langs waterlopen, spoorwegen, meer mobipunten met betaalbare deelwagens
Ideeën uit de interactieve test.

Meer windmolens en bomen
Plaats windmolens langs de autosnelweg in niet bebouwd gebied, liever een windmolen dan een schouw die CO2 uitstoot. Plant bomen op de randen van de landbouw akkers, zo hebben we ook een bos meer en minder wind. Liefst bomen met weinig onderhoud en weinig water.
Ideeën uit de interactieve test.

Lege krotwoningen afbreken en veel meer ondergronds parkeren.
Log in om te likenIdeeën uit de interactieve test.

Meer co-housing
Ik zou ook sterk inzetten op mogelijkheden tot cohousing in bvb oude boerderij sites of oude fabriekspand en of grote huizen als kangoeroewoningen
Ideeën uit de interactieve test.

Meer aandacht voor openbaar vervoer
Meer aandacht voor openbaar vervoer in de -ruime- stadskern vb. trams. Geen groene ruimte laten innemen. Geen bomen omhakken (tenzij ziek of dood). Eerder rijhuizen dan appartementen. Auto durven weren uit stadskernen. Veilige fietspaden.
Ideeën uit de interactieve test.

Meer aandacht voor fietsers en voetgangers en voor de natuur
Fietser/voetganger als prioritair verplaatingsmiddel doorheen (West-)Vlaanderen. Nu nog vooral 'koning auto': er is een gebrek aan vlotte, veilige, snelle verbindingswegen voor fietsers (en voetgangers). Te vaak nog drukke autowegen kruisen en heel wat omrijden als je bv. met de fiets gaat werken of naar school gaat, zeker tijdens de spitsuren 's morgens en 's avonds. Zowel tussen gemeenten, maar ook binnen gemeenten.
Daarnaast een compleet gebrek aan gedegen natuur in Midden-West-Vlaanderen, het is huilen met de pet op...
Ideeën uit de interactieve test.

Meer openbare ruimte voor activiteiten
Er kan een park van gemaakt worden, misschien een parochiezaal, voor gezamenlijke activiteiten (fuiven, tentoonstellingen, workshops)
Ideeën uit de interactieve test.

Duurzame landbouw
Landbouwers inzetten en betalen om om te schakelen naar duurzame landbouw en onderhoud groendomein. Ook minder verkavelen van open ruimte.
Ideeën uit de interactieve test.

Algemene suggesties
De dokterspraktijk zou ik over de parking bouwen en onder de parking van de supermarkt zou ik een groot wateropvangreservoir maken. Bij overtollig water kan het water daar naartoe. Bij tekort aan water kunnen boeren, … het water komen ophalen. Of de dokterspraktijk beneden onderkelderd met een waterreservoir en boven de praktijk de parking van de supermarkt.
Bestaande huizen gaan opdelen in moderne, hippe kleinere woningen met veel aandacht voor groen (op, rond, naast de huizen). Elke woning krijgt een kleine privé tuin. Deze woningen kunnen dienen voor startende gezinnen, koppels, singels, … In de buurt van het dorp of op de vrijgekomen stukken grond zou ik natuur laten komen met mogelijkheid voor de bewoners om er in te ontspannen. In deze gedeelde stukken natuur kan misschien ook plaats zijn voor wat rustige, afgesloten stukjes natuur (een soort van tuintjes) waarin je even weg kan uit je kleinere huis en rustig enkele uren privé kan zitten in een stukje natuur die niet je eigendom is. De regel hierbij kan zijn: is het plaatsje bezet, dan mag er niemand bij gaan zitten. Nu mis ik op het platteland stukjes natuur waar je even rustig afgezonderd kan zitten. Nu is alles ofwel straat, ofwel landbouwgrond. En kan je er dus enkel gaan wandelen.
In leegstaande panden zou ik een nieuwe woonvorm toepassen. Met woonmodules (slaapkamer met ruimte voor een kleine tafel, van het bed kan overdag een zetel worden gemaakt. Een toilet en eventueel een douche). De andere ruimtes zou ik delen: enkele mooie keukens, enkele livings, een moestuin, een microgolfwand, een groot rek met deelmateriaal, een modern, hip sanitair gedeelte. Dit alles in een modern kleedje. Zo’n woonmodules kunnen in leegstaande winkelpanden, in leegstaande fabrieken, in een grote serre of oranjerie, … Het principe hier is dat iedereen een kamer met toilet privé heeft en dat de rest gedeelde ruimtes zijn. Deze woonvorm kan worden gebruikt door studenten, mensen die alleen wonen en graag meer delen, … Misschien is dit ook een oplossing voor mensen die nu geen dak boven hun hoofd hebben, want dit zou misschien een relatief goedkope woonvorm kunnen zijn, omdat je niet veel eigen ruimte gebruikt. Er kan een conciërge zijn per woonfunctie waarbij iedereen terecht kan.
Graag ook een waaier aan mogelijkheden van deelvervoer, autoloze delen van het dorp en de stad. Eventueel kan het deelvervoer op een website aangevraagd worden. Je typt je punt a en b in, je krijgt telkens mogelijkheden om je te verplaatsen, naargelang welke fietsen, bakfietsen, deelwagens, trein, steps, … vrij zijn. Zo kunnen bestaande parkeerplaatsen misschien op de duur vervangen worden door natuur, stadstuintjes of dorpstuintjes, …
Ik vind het goed dat er in de voorstelling van West-Vlamergem niet te veel aandacht gaat naar appartementen, die worden nu reeds genoeg gebouwd. Ik denk dat andere woonvormen er bij de dorpen en steden aangenamer houden.
Ideeën uit de interactieve test.

Hondenweides
Voldoende grote hondenweides voorzien met snuffelgebied
Ideeën uit de interactieve test.

Industrie zones leefbaarder maken
Huidige trend in onze streek is massaal veel KMO zones, na de aankondiging van de betonstop! Deze kunnen meer gebruikt worden voor zonnepanelen, wateropslag, recreatie, medegebruik sporten (zelfs binnensport), bufferbekkens waar je ook kan genieten van natuur en water in een industriële omgeving. mtb parcours aanleggen tussen die mastodonten. Dan maak je deze zones ook leefbaar eventueel met woonfunctie onder de vorm van loften en is dan ook sociaal veiliger. Moeilijkste punt is de verkeersveiligheid op dergelijke terreinen. Maak dat het wonen in een stad haalbaar is op het vlak van mobiliteit, niet iedereen die woont in een stad werkt in de stad. Niet iedereen heeft een beroep waarbij je geen auto nodig hebt om je werk te kunnen doen op efficiënte wijze. Landelijk wonen moet nog kunnen, mits geen nieuwe open ruimte wordt aangesneden. Dit maakt het landschap ook interessant om in te vertoeven, sowieso zijn er onderhouds- en landbouwwegen nodig. Maar laat deze dan meer autonoom zijn qua energieproductie en afvalwaterverwerking.
Ideeën uit de interactieve test.

Natuurpunt weg, maw de gronden terug à de landbouw geven en parken onderhouden en openstellen.
Log in om te likenIdeeën uit de interactieve test.

Herbestemming oude gebouwen
Alle oude vervallen gebouwen waar niets mee gebeurt, gaan na 5 jaar automatisch naar gemeente voor sociale woningbouw en gemixte buurten.
Ideeën uit de interactieve test.

Laagbouw appartementen zoveel mogelijk toelaten in de hoofdwegen.
Log in om te likenIdeeën uit de interactieve test.

Focus op fiets en natuur
Meer veilige fietspaden en minder ruimte voor auto's. Meer bomen plaatsen in steden.